#almedalen

När "fritt från" är det nya ätandet - vad blir kvar på tallriken?

Det frågade vi oss i tisdags när vi på Pågen anordnade seminarium i Almedalen. Vi uppmanas ju nu att välja bort gluten, laktos, socker och salt och man kan tycka att det är enklare att veta vad man inte ska äta – än vad man faktiskt ska äta. Det tycker vi känns fel och vi bjöd därför in en panel för att tillsammans med oss reda ut frågan.

Det blev en riktig bra debatt och vår seminarielokal var fylld till sista plats – uppenbarligen är det här något som fler än vi har tänkt på. Medverkade i panelen gjorde Melker Andersson (krögare), Henrik Ennart (vetenskapsjournalist och författare) Anna Blücher, (universitetslektor på Linnéuniversitetet), Fredrik Torehammar (Livsmedelsföretagen) och jag, Boel Lagerwall, som är kommunikationschef på Pågen.

Det första vi konstaterade var att den här hetsen till stor del beror på ett kunskapsgap och att många konsumenter faktiskt inte vet vad det är som gäller eller vad man ska tro. Idag litar man inte lika mycket på olika auktoriteter utan söker sina svar på annat håll. Hör du också till en av de som googlar upp information? Många väljer att lita på de snabba svar sociala medier ger istället för de mer långsamma svar som forskningsvärlden arbetar fram. Henrik och Anna sa att de behöver torrt om fötterna när de går ut med fakta, medan påverkare i sociala medier inte alltid resonerar på samma sätt. Det kan ju vara en anledning till de olika budskap vi hör.

Vi i panelen var överens om att det oavsett måste bli tydligare och enklare för konsumenterna att göra sunda val. Melker berättade att han öppnade restaurangen Mother för att han vill att det ska vara tydligt vad det är maten på restaurang innehåller. På Mother står det nämligen noggrant utmärkt på alla rätter vad de innehåller. Alla initiativ till transparens tycker Pågen är bra. Kanske är det så att restaurangbranschen kan inspireras av livsmedelsbranschen. Vi stora bagerier måste alltid vara väldigt tydliga med vad våra produkter innehåller och är noggranna med innehållsförteckningar och transparens.

Henrik Ennart har skrivit en bok om blå zoner, dvs de zoner där man lever länge. Man kan ju tycka att han borde ha svaret på vad man ska äta. Henrik berättade att invånarna i de blå zonerna faktiskt inte är hälsofreaks utan de äter också vitt bröd. Att följa alla hälsotrender gör alltså inte att man lever i hundra år. Något att tänka på, och det kanske kan det avdramatisera det hela lite – det är ok att njuta av en god rostmacka med ost ibland!

Den stora ”fritt från”-trenden nu är glutenfritt, och när ett brödföretag ordnar debatt så var det så klart en viktig fråga. Det är endast 3 % som faktiskt har diagnosen celiaki, men 30 % undviker gluten vilket då kan tyckas underligt. Anna berättade att det kan finnas ”gluten-känsliga” personer, men där behöver vi fler svar innan vi kan säga mer om hur det ligger till. Så Annas rekommendation var att inte sluta äta gluten om man inte har en diagnos. Man går nämligen då miste om många näringsämnen som är bra, exempelvis så innehåller ju spannmål fullkorn och fiber som vi behöver.

En intressant reflektion från Fredrik var att många nog sätter likhetstecken mellan gluten och vetemjöl. Man vill undvika vitt bröd och det gör därför att man undviker gluten överlag. Det är ett exempel där vi som ett stort bageri kan hjälpa till att reda ut begreppen. Att erbjuda fakta och hjälpa till att tillgängliggöra forskningsbaserade resultat och information tycker vi på Pågen är viktigt och är något som vi hela tiden arbetar med.

Men viktigast av allt är att det här ”fritt från”-ätandet inte ska leda till en stress för alla konsumenter. Om man har ont i magen kanske det inte beror på något man har ätit utan istället på denna stress vi alltid bär på, eller vad tror ni?

Vi på Pågen håller huvudet kallt när det gäller trender, för vi tycker att livsmedelsindustrin har ett ansvar att inte bölja för mycket fram och tillbaka. Trots glutenfritt-trenden ser vi att brödkonsumtionen faktiskt går upp. Pågen har bakat bröd i 130 år och har sett många trender komma och gå och vi vet att det är viktigt att ha is i magen.  

Eller som vår VD Tørk, som fanns i publiken, sa ”vi följer trenden smak, det är en trend som har funnits i alla år”. Helt rätt! På Pågen bakar vi alltid färskt och gott bröd.

Välj de trender du tycker passar dig tycker vi. På Pågen försöker vi göra det möjligt i den mån det går och vi inspirerar och visar hur man kan äta på olika sätt eller pröva på olika trender. Till exempel genom att ta fram vegetariska mackalternativ för de som vill äta vegetariskt som många vill göra idag.

Vi avslutade diskussionen med att försöka se in i framtiden och förutspå nästa trend. Melker sa att han tror att trenden att söka det äkta och efterfråga trovärdighet kommer att fortsätta. Fredrik trodde att det kan bli att äta mat efter gentyp, men där sa Anna att det tar ett tag innan man är färdig med de analyserna så det tycker vi att vi väntar med. På Pågen tror vi att rätt väg är att baka med kärlek och tror på balans i livet. Det är bra att leva sunt men det innebär att även unna sig något gott ibland.

Vilken tror du blir nästa stora trend?

Lämna en kommentar

0 kommentarer

*Obligatoriska fält. Din e-post kommer inte att visas i kommentarsfältet och vi kommer inte att använda din e-post i marknadsföringssyfte.

Pågen använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Läs mer om cookies.