Med anledning av SVT Dolds program om surdegsbröd

SVT Dold ifrågasätter i sitt senaste program våra surdegsbröd och menar att brödet innehåller för lite surdeg. Här berättar vi hur vi tänker. Mängden surdeg, och även sortens surdeg, i just våra surdegsbröd är noga utvald för att ge en mildare smak och karaktär åt bröden, som passar många människor. Alla konsumenter tycker helt enkelt inte om den rustika och syrliga smak som ofta karaktäriserar ett klassiskt surdegsbröd, som till exempel ett levain, men kanske ändå vill ha ett bröd som innehåller surdeg. 
Idag finns inga fastlagda riktlinjer för hur mycket surdeg ett surdegsbröd måste innehålla. Som Sveriges största bageri har vi alltid örat mot marken för att lyssna vad konsumenter efterfrågar, och har konstaterat att de allra flesta vill ha ett surdegsbröd utan den kraftiga karaktären som klassiskt surdegsbröd ofta har. Vi vill erbjuda konsumenter de produkter som uppskattas och efterfrågas. Vi är noga med att tydligt deklarera mängden surdeg på förpackningen så att man själv ska kunna välja ett bröd som passar en. Innehållsförteckningen är ett viktigt arbetsverktyg som ger oss möjlighet att informera våra konsumenter om våra bröd. Det är också ett sätt för oss att vara så tydliga som möjligt med vad bröden innehåller. Vi deklarerar den mängd surdeg som tillsätts från allra första början – det tycker vi är det tydligaste sättet att göra det på. Det kan dock betyda att det i det färdiga brödet finns mer surdeg än vad vi deklarerat, eftersom surdegens fina egenskaper utvecklas under jäsningen.
Är det någon som tagit illa upp är det självklart djupt beklagligt, det var aldrig vår mening. Vi tycker det är bra att SVT Dold lyfter upp frågan om vad maten innehåller, eftersom det är en helt central fråga för oss som stort bageri. Vi bakar till exempel med mjöl från egen kvarn, och våra surdegsbröd innehåller rapsolja som kommer från Österlen, lokala råvaror som vi vet att många människor frågar efter. Som Sveriges största bageri är det viktigt för oss att ständigt lyssna på konsumenterna och utveckla våra produkter efter konsumenternas behov. Och det tänker vi fortsätta göra.

Lämna en kommentar

0 kommentarer

*Obligatoriska fält. Din e-post kommer inte att visas i kommentarsfältet och vi kommer inte att använda din e-post i marknadsföringssyfte.

Pågen använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Läs mer om cookies.