#almedalen2015

Mat engagerar i Almedalen

För andra året i rad har vi på Pågen varit på plats i Almedalen under politikerveckan som nu pågår. Där ordnade vi i tisdags ett seminarium med rubriken “Varför har det blivit så komplicerat att äta”. Seminariet blev riktigt lyckat och det märktes att det är ett intressant ämne som verkligen engagerar!

Håller du med om att det har blivit mer komplicerat att äta? Bakgrunden till seminariet är att vi ju idag översköljs av olika råd och rekommendationer om hur man ska äta. Det kommer ständigt nya trender och dieter som man förväntas följa. Vi på Pågen märker verkligen av att konsumenterna funderar. Bland annat på Facebook där våra följare ständigt är alerta och ställer frågor om vårt bröd. Och som sagt märktes även engagemanget på plats i Almedalen! Det var många som ville lyssna, till och med så många att vissa fick stå utanför tältet. Men vi försökte göra rum för alla och är verkligen glada att så många ville ta del av debatten.

Spännande uppställning i panelen

I panelen hade vi en spännande och blandad uppställning - kocken Tommy Myllymäki, författaren och journalisten Mats-Eric Nilsson och Maria Frostling–Henningsson som forskar om konsumenternas beteende. Och så jag då, Boel Lagerwall som är kommunikationschef här på Pågen. Vår VD Tørk Furhauge var också på plats, dock inte i panelen men han förmedlade sina tankar från publiken, bland annat kring att både små och stora producenter behövs. I publiken satt även Fredrik Torehammar från Livsmedelsföretagen som kom med intressanta inlägg i frågan.

Vår moderator Ingela Stenson började med en trendspaning och berättade om hur det ser ut idag, vilka trender som råder och hur vi tänker kring mat idag. Hon visade till exempel den första tallriken som är gjort för att lägga upp perfekta matbilder i sociala medier (!).

Många efterfrågar specialkost

Det blev sen en riktigt bra diskussion och alla i panelen hade en uppfattning och erfarenhet av frågan. Vi pratade om hur vi äter idag och Tommy berättade om utmaningarna med att laga mat när stora delar av gästerna idag vill ha specialkost. Som krögare har han verkligen märkt en förändring i hur gästerna äter. Och man kan ju tänka sig att det inte är lätt att laga mat när alla i ett sällskap har olika preferenser - vissa gäster äter inte laktos, vissa inte kött, andra har valt bort gluten och någon kanske helt enkelt inte tycker om fisk.

Mats-Eric Nilsson har kritiserat de större livsmedelsföretagen, även oss på Pågen. Han menar att mat innehåller onödiga tillsatser och säger att konsumenterna blir lurade. Kanske har ni läst hans böcker Äkta vara eller Den hemlige kocken? Böckerna har fått stor uppmärksamhet och intresset för hans böcker får ju också sägas vara ett bevis på dagens mer medvetna konsumenter. Mats-Eric menade dock att det inte är han som komplicerar ätandet utan han tycker att det är livsmedelsföretagen som gör mat krångligare än vad det behöver vara. Exempelvis genom att använda många olika ingredienser och långa ingrediensförteckningar som är svåra att förstå.

Intressant att diskutera detta med Mats-Eric. Vi på Pågen har alltid har konsumenterna i åtanke och vi lurar inte någon, men tycker ändå det är bra när någon som Mats-Eric belyser situationen och gör att vi får anstränga oss lite mer. Vi utvecklas ständigt och tack vara debatten Pågen kan bl.a. stolt säga att vi idag bakar allt vårt matbröd utan konserveringsmedel.

Mat är identitet

Maria gav det vetenskapliga perspektivet och även hon bekräftade att konsumenterna är förvirrade. Hon sa att det främst är småbarnsfamiljerna som funderar, men sa också att nu är det inte främst tillsatser man är så orolig för utan snarare har det större perspektivet och man funderar på hållbarhet ur ett större perspektiv.

Ett ämne som engagerar som sagt och något vi skulle kunna prata länge om. Mat är ju så identitetsskapande idag och har nästan blivit religion. Flera av paneldeltagarna hade erfarenhet av hur hätsk debatten blir när man pratar mat. Och tiderna förändras. Fredrik berättade att han om somrarna på båten fick kräm och limpsmörgåsar till lunch men det skulle nog många föräldrar inte tycka vara ok mat idag. Eller vad tror ni?

Tommy jämförde mat med inredning och bilar och sa att mat är något man stoltserar med. Tidigare har man kanske inte velat lägga lika mycket pengar på mat, det är inte lika lätt att visa upp eftersom att råvaror ju går ner i en maträtt. Kan det vara glasdörrar på kylen som är nästa steg?

Roligt var att det trots allt fanns likheter mellan oss i panelen. Småskalig eller storskalig produktion, vi har alla konsumenters bästa i åtanke. Vi på Pågen tycker att vi är ett bevis på att det går att göra god mat även i stor skala. Vi är en stor producent men för oss är smak alltid viktigt och vi måste tjäna konsumenternas respekt, annars kommer vi inte att finnas kvar.

Tommy pratade om vikten av att ha en nära relation till sina producenter och att det nog är därför många restauranger väljer mindre producenter. Men faktiskt tänker vi på Pågen också så i den mån det går.

Njut av maten!

Ett lyckat seminarium och vi hoppas att vi lyckades avdramatisera frågan lite och att åhörarna kunde gå därifrån och känna sig lite mindre stressade. Till och med Mats-Eric erkände ju faktiskt att han inte lagar all sin mat från grunden, och inte heller Tommy odlar alla sina grönsaker själv. Och känn inte stress för alla uppdateringarna om mat som du ser i sociala medier. Inte ens kockarna kan hänga med och klarar av att laga all trendmat. Tommy påpekade att alla nya recept ju även är nya för kockarna och de måste också träna och anstränga sig för att laga mat på nytt sätt. Kanske ska man inte tänka så mycket på vad man inte vill äta utan på vad man vill äta. Oftast är det ju lagom som är bäst.

Vi känner oss väldigt nöjda efter seminariet och ska nu fundera på vad det innebär. Inte minst på hur vi kan bli ännu bättre på att baka gott bröd med kärlek som underlättar vardagen därute.

Trevlig sommar!

Lämna en kommentar

0 kommentarer

*Obligatoriska fält. Din e-post kommer inte att visas i kommentarsfältet och vi kommer inte att använda din e-post i marknadsföringssyfte.

Pågen använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Läs mer om cookies.